Lefkas

23 juni 2015 - Lefkada, Griekenland

Zondag afscheid genomen van iedereen in Gialova.......en op naar Glifa, de bloemen camping, zo'n 145 km verder, daar waren Sonja en Theo ook al.Bij de laatste afslag nog even tanken, en toen bedachten wij, het is nog vroeg, geen mooi weer, waarom rijden we niet door naar Lefkas, en zo geschiedde..........Ook weer zo vreemd.... dan rij je op de snelweg, is er opeens een stoplicht, gelukkig wel van te voren aangegeven, en dan staan daar zigeunerkindjes te bedelen en gaan je ramen wassen, op blote voetjes....en blijven gewoon voor je auto staan als het licht op groen is.....dan rij je zo van de snelweg een dorpje in, zo smal.....en natuurlijk weer de bergen in......een prachtige brug over..we kwamen ook door een gedeelte waar het vuilnis al heel lang niet is opgehaald, bij deze temperaturen, brrrrr
Maar ook langs velden met meloenen, zo veel......overal kraampjes langs de weg met aardbeien. Kortom, weer een bijzondere reis, 370 km in totaal,maar....voordat we het eiland Lefkas opgingen, toch maar weer even tanken, doen we nu steeds omdat je niet weet wat er gaat gebeuren, en vanaf Lefkas kunnen we met een volle tank naar Igoumenitsa komen, dat is waar we op de boot moeten.En wat dachten jullie wat....Toen wou de camper weer niet starten, maar de meneer van de pomp kreeg 'm toch aan, wij dachten, wat er ook gebeurt, blijven rijden tot we op de camping zijn, en dat is gelukt. We zijn op de camping in Lefkas aangekomen, hebben de camper neergezet en toen deed die inderdaad niets meer, het is weer de startonderbreker, k...kl... dat ding moet ERUIT...Want verder loopt de camper als een zonnetje en brengt ons over bergen en dalen....Dit is voor ons wel weer ff een dalletje. ....Weer de ANWB gebeld.....vrienden voor het leven erbij. De volgende dag kwam er een monteur met een sleepauto, wij hadden alles al verzameld voor weer een lange dag bij het zwembad.....Maar de monteur zei, de camper moet mee naar de garage en zo'n grote camper krijg ik niet op de oplegger, jullie moeten mee. Dit keer hielp onze vrouwelijke charme niet. Dus alles ingepakt en achter de monteur aan naar zijn garage. Na onderzoek vertelde hij dat er een nieuwe startmotor in moest. Hij bellen, nergens te krijgen, uiteindelijk moest die uit Athene komen en dat gaat natuurlijk niet zo 123...toen moest ik wel ff een traantje laten....maar hij verzekerde ons dat de startmotor er de volgende dag om 11 uur zou zijn en dat we om 12 uur weg konden rijden.....Dat betekende dat wij de dag in Lefkas stad door moesten brengen, op zich niet erg, voor twee dames die willen winkelen,maar het is zooooo heet voor Bep der pootjes op dat hete asfalt. Dus eerst maar eens naar een terras, dat was het ook niet, toen zijn we naar de haven gelopen en op het laatste terras in de schaduw ( waar we vroeger, zijn in 2004 en 2007 ook in Lefkas geweest, ook vaak zaten)een zeewindje, ja hoor, daar was het fijn, ook voor Bep. Af en toe eens een poes met water wegspugen, ik kan het verste spugen, na na na na na naaa Daar hebben we wel 5 uur gezeten, heerlijk gegeten en gedronken,af en toe Bep in het water gegooid om af te koelen.We kregen zo'n relatie met die mevrouw dat ze vertelde dat ze tot haar veertiende steil haar had, en vanaf het moment dat ze ongesteld werd, krullen kreeg ( ze had namelijk een prachtige bos) Ze leefde erg met ons mee, kreeg zelfs haar telefoonnummer, voor als er problemen waren, en we moesten ook bellen als we bang waren. Want de nacht moesten we doorbrengen, in de camper, voor de garage aan de hoofdweg van Lefkas stad, zoiets als de stadsring in de spits,en dan op z'n Grieks en iedere griek is gek op z'n toeter.. en rule nummer one: there are no rules ( dit even voor de Anouk liefhebbers) En zo'n mevrouw maakt je dag weer goed.
Terwijl we live op het AD, uur voor uur het nieuws over de Griekse D-day volgen,lijkt hier alle gewoon door te gaan. Wat we wel merken, als je bv tankt, dat we niet meer kunnen pinnen, maar contant moeten betalen. Op de camping krijg je korting als je contant betaalt en die startmotor moesten we ook vooraf betalen, anders werd die niet geleverd. En de monteur wist ons dat goed uit te leggen, bij alles, eerst betalen,dan pas goederen. Gelukkig heeft hij 20 jaar in Australië gewoond en spreekt goed Engels en hij lijkt op Charles Aznavour. Een opsteker was, dat hij zei dat de motor van de camper in perfecte staat was voor z'n 14 jaar, heeeeeeeeel fijn om te horen.
Als jullie denken, wat schrijft ze veel.....je moet toch wat doen als je in de camper zit en voor zo'n garage staat, zonder wifi.
Met z'n twee Bep uitgelaten, er zitten daar allemaal waakhonden, je schikt je af en toe helemaal het apezuur.Toch redelijk geslapen met doppen in de oren. Vroeg op, de ochtend op een terras in de buurt doorgebracht en ja hoor, om 12 uur was de camper klaar en wederom viel de prijs ons erg mee,€180 voor de nieuwe start motor en €40 arbeidsloon, ongelofelijk. Wij zijn zooooo blij dat we weer kunnen rijden.
Op weg naar de laatste camping in Griekenland, vlakbij de boot, in Igoumenitsa. Wat dacht je wat, zijn we er 2 km vandaan...was de weg die wij moesten gaan afgesloten, komen we in een of andere buitenwijk terecht...geen mens op straat..... eindelijk een meisje op een scooter, ik liet haar zien waar we heen moesten, ze sprak geen woord engels, toen gebaarde ze, dat wij achter haar aan moesten rijden, zo heeft ze ons dwars door het centrum van Igoumenitsa naar de camping geloodst, hoe lief is dat.....
Inmiddels staan we, aan het strand, heerlijk rustig......en we zien de ferry langs varen.Nu bijkomen tot zondagnacht, dan gaan we om 23.59 varen naar Italië.
En we zijn gek op jullie reacties, fijn dat jullie zo meeleven,ook via mail, app, SMS, skype, tango, en we missen de vaak hilarische reacties van Frank, hij is zelf op vakantie.
Tot later........
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ellen Vermeulen:
    23 juni 2015
    wat zijn er toch fijne en lieve mensen om je heen in een land wat min of meer in armoe leeft. garage kosten waren een lachertje. Heeft Beppie geen waterschoentjes ofzo? lijkt mij flink warm voor haar aan haar pootjes, herinner mij nu een foto van Ietje dat Beppie op de bank ligt , helemaal in dekens tegen de kou, nu andersom. Geniet nog van het mooie Griekenland, eerdaags naar Italië . benieuwd hoe jullie het daar vinden, beginnen jullie onderin? liefs uit foort
  2. Pieter & Wilma:
    23 juni 2015
    Wat een toestand was de eerste reparatie dan niet goed gegaan? Of was het toch net weer even anders? .
    Hebben jullie Beppie in de haven in het water gegooid Hoe kan dat arm beest ik zie een verhoogde haven rand voor me.
    wat spannend zo langs de kant van de weg slapen brrrrrr.
    op maar de Italiaanse verhalen
  3. Saskia:
    23 juni 2015
    Lieve meiden, ook ik mis de verhalen van Frank. Ik vind het een beetje asociaal om ons zomaar zonder enige voorbereiding te verlaten...
    Maar jullie levendige verhalen maken veel goed, tjonge Ka, wat schrijf je leuk!!! En wat een belevenissen weer daar in dat roerige Griekenland. Ik wed dat jullie heel wat traantjes zullen laten als jullie eenmaal op de boot naar Italië zitten en de Griekse kust langzaam zien verdwijnen.......vooral de lieve en hartelijke ervaringen zullen jullie niet snel vergeten!
    Nog even genieten van het zonnetje op Lefkas en veeeeeel mooie foto's maken!
    Dikke knuffel vanuit een herfstig Nederland......