eindelijk in Griekenland. ......

5 mei 2015 - Sikia, Griekenland

Zaterdag gaan rijden en hoe......
We denken dat Anita (onze Tom tom) ons toch echt verkeerd heeft gestuurd. We kwamen in de bergen terecht, en niet zomaar, over grindwegen, SMAL, geen vangrail,een grote gatenkaas,bij iedere bocht toeterde Iet, voor als er een tegenligger aankwam. En als die kwam, brrrrrrrrr, zo smal. Tunnels, alsof je zo het zwarte gat inreed. Op een gegeven moment zaten we boven de boomgrens, in de sneeuw, later zagen we dat we 2693 meter hoog zaten.Zo hebben we zeker 80 km gereden, Iet zegt "spannend" Karin zegt"brrrrr" De Splugenpas, voor de kenners, is hierbij vergeleken een lachertje. Eigenlijk is niet te vertellen hoe het was....
Mensen onderweg stopte met wat ze aan het doen waren en zwaaide, of staken hun duim omhoog, die dachten " what the f. .." is dit...
Wat zijn we blij met deze solide camper, geen berg te hoog, met z'n kleine motor,1.9 We zijn vanaf Kroatië geen camper meer tegen gekomen, we waren echt een bezienswaardigheid. Achteraf, zeggen we nu, hadden we beter toch door Albanië kunnen gaan, slechtere wegen als wat we nu hebben meegemaakt, kan niet. En in Albanië waren mooie camper plaatsen.
Door Servië gereden, door provincie Kosovo,veel wapengekletter, veel controles.
Bij 1 grens 3 x, tot in de camper, maar door die pitbull van een Beppie, was hij er zo weer uit,wat een machogedrag, en wij maar vriendelijk lachen en rustig blijven, Iet gaf 1 douanier een hand, daar waar hij gewoon een paspoort wou hebben. Een andere vroeg hoe duur de camper was, met ons erin niet te betalen, zei Iet.Voor ons en achter ons moesten ze blijven en met een knipoog mochten wij door. Toen waren wij in Servië, veel massagraven gezien, in regio Kosovo, deprimerend. Op een gegeven moment hadden we 230km gereden, wilde naar een camping, niet te vinden. Wat nu?
Geparkeerd bij een 5 sterrenhotel ( vergane glorie) en gevraagd aan iemand die geen woord engels sprak, of wij 'm daar de nacht mochten laten staan. Denk dat het goed was.....Daar gegeten voor 15 euro, met alles erop en eraan, eten,wijn,bier, koffie( Ria, bedankt)
Omdat we bekaf waren gingen we om 9 uur naar bed, allebei niet slapen, nog zo vol adrenaline. ...en langs een drukke hoofdweg, en allerlei mensen die om ons heen parkeerden, tot diep in de nacht.
S' morgens zo snel mogelijk weer weg....
Al gauw kwamen we in Macedonië terecht, daar vroeg de douanier waar onze mannen waren, werken, geld voor ons verdienen, zodat wij op vakantie kunnen(ha ha) en bij de tweede controle daar waren we er eigenlijk al door heen, toen een douanier vroeg of we nog iemand aan boord hadden, ja zei Iet, A little dog, oh oh....... paspoort van the dog, en die was Spaans, hoe kan dit.Zweet brak ons uit, zonder Bep gaan wij natuurlijk niet verder...mannen discussiëren, Iet Bep laten zien, ze smolten als boter, very old lady, Iet says
En weer waren we er door heen, ondanks alle corruptie geen euro betaald.
Macedonië heeft prima wegen, halleluja. .... en toen om 14.15 gingen we de grens over naar Griekenland, jassas
Alleen gaf Anita (tom tom) te laat aan dat we linksaf moesten en kwamen wij met volgens ons alle grieken die er waren in het centrum van Thessaloniki terecht. Wat een mierenhoop, iedereen doet maar wat, verkeer van alle kanten, maar die Iet staat nergens voor, volgende keer gaan we met de auto naar Amsterdam, lijkt haar ontspannen vergeleken bij dit.
En wat denken jullie, geen camping te vinden, degene die wij hadden uitgezocht was dicht. Wat nu, Iet kon niet meer,391 km gereden....Bij een idyllisch restaurantje aan het water gestopt, uitgelegd dat we een probleem hadden. We mochten 'm daar neer zetten, kregen zelfs stroom, zo aardig. Daar heerlijk gegeten, Iet heeft eindelijk haar Griekse salade gehad en haar eerste retsina.
Daar heerlijk geslapen, vroeg op en karren maar weer, we hadden en camping uitgezocht op het schiereiland Sithonia, helemaal in het puntje, in Sikia. 118 km gereden, weer door de bergen, maar een tweebaansweg, dan zijn we al helemaal hepppie de peppie.
En nu even pas op de plaats, rust, alle3 helemaal moe en bereisd. Eindelijk douchen( je kon ons ruiken......) een afwas van dagen, ze hebben een wasmachine, wat kan je dan toch blij zijn
En morgen naar een strand, zo mooi.......

1. Saskia:
    5 mei 2015
    Wat zijn jullie toch een stel stoere meiden!!! Jullie hadden van tevoren vast niet kunnen bedenken dat jullie dit allemaal succesvol zouden doorstaan: die enge bergritten (grrrrr), tunnels, tegenliggers, macho-douaniers......Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat jullie nu toe zijn aan een beetje rust en ontspanning. Ik hoop dan ook dat dit een fijne en mooie plek is om een weekje door te brengen, en nieuwe energie op te doen voor weer een volgend traject. Als backpack-fan weet ik hoe het reizen-op-zich verslavend kan zijn, maar af en toe een rustpauze om alle gebeurtenissen te verwerken is ook hard nodig!!!
    Rust lekker uit; geniet van de zon, de retsina, de raki, de gyros, de sirtaki en van elkaar!!! dikke kus!
  2. Deborah:
    5 mei 2015
    Wat een geweldig verhaal. Spannend en stoer zeg.....pfffffff. Gelukkig is alles goed gegaan. Jullie komen toch maar ver met die glimlachjes van jullie
  3. Ellen Vermeulen:
    5 mei 2015
    mooie belevenissen weer, leuk om te lezen, ze zullen bij de grens wel opkijken , 2 meiden en een hond in een camper
  4. Elly Sterenberg:
    5 mei 2015
    Heftig hoor allemaal die spannende berg weggetjes en stoere bewapende douaniers. Gelukkig zijn jullie jong en knap en dan ; Beppie niet te vergeten. Zo langs alle grenzen door!
    Is de wond op haar rug al bijna genezen.
    Nu eindelijk het Griekenland hopelijk zijn de campings open waar jullie willen gaan staan.
  5. Frank van Andel:
    6 mei 2015
    Reisbeluste dames,
    Wat een geweldig compleet verslag. De film draaide weer op volle toeren voor mijn ogen. Als eerste valt me op, dat jullie door het reisblog systeem niet beperkt worden in het aantal woorden ( 2000 ). Als respondent wordt ik beperkt in mijn reactie. Niet vanwege mijn aanwezige woordenschat, maar door de beperking van het systeem. Maar dan nu mijn reactie. Wat een geweldig dappere Dodo's zijn jullie toch. Was het al zo dat men in het verleden omliep omdat "Oom Agent"op de hoek van de straat stond, jullie zijn op meerdere gebieden grensoverschrijdend. Ik heb hecht respect voor jullie hoor. Geen zee te diep geen berg te hoog, gaan met die banaan ! En wat die Anita betreft; zitten de batterijen er wel goed in ? Ik merk wel dat jullie al de hoogte hebben zonder één druppel gedronken te hebben. Volledige vergunning A(nita). En wat een kanjer die hond van Ietje; "Beppie, maakt grenzen open, die voor anderen gesloten blijven"!
    Toen jullie drieën bij dat 5-sterren (*****) hotel overnachtten was het zo maar opeens een 8-sterren (********) hotel.
    Wel fijn om te lezen dat jullie een mooie camping hebben gevonden, om eens even "op verhaal" te komen. Geniet ervan dames. Naar aanleiding van jullie aankomst in het Griekse, liep ik vanmorgen " Mooi Griekenland" ( Vader Abraham ) en "Griechiser Wein" ( Udo Jurgens ) te zingen ( nou ja, zingen ). Om jullie niet meer te vermoeien, eindig ik met jullie heel veel plezier toe te wensen. Dikke kussen en aai over de bol van Beppie, Frank.
  6. Theo en Hennie:
    6 mei 2015
    Gelukkig hebben we de wifi hersteld. Lag er uit door de onweersbui gisteren. Konden we toch nog ademloos jullie spannende verslag lezen. Never a doll moment!! Maar nu alsjeblieft even klaar hoor met al die avonturen, en lekker genieten van het mooie Griekenland. En de Ouzo, Ietje, hihi. Wij zijn trots op jullie flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Zie je wel dat Beppie een kanjer van een waakhond is. Zeg maar tegen haar dat ze het onweer hier lekker gemist heeft. Al met al blijkt toch wel dat jullie goed beschermd worden, voelt goed he.
    Veel liefs van ons uit een nat en winderig Amersfoort.
    Theo en Hennie
  7. Lucie:
    9 mei 2015
    Fantastisch en wat spannend allemaal...het is en blijft een avontuur.
    lekker even genieten van een zonnig Griekenland? proost!!!