on the road again...

13 april 2015 - Starigrad, Kroatië

Vrijdagmorgen zijn we vertrokken van het mooie schiereiland Krk, en zo'n 80 km naar beneden afgezakt. Omdat er onderweg geen campings open waren, hadden we voor een camper plaats gekozen, meestal zijn dit plekken voor 1 nacht voor campers op doorreis.
We kwamen in Senj terecht, op een onverwacht prachtige plek.Met onze neus bijna in het water, zie de foto's. Lieflijk dorpje aan een haven, daarom nog maar een nachtje eraan vast geplakt.We hebben hier heerlijk gestaan. Vanmorgen vertrokken naar Starigrad, zo'n 160 km naar beneden.
Het eerste stuk door hoge bergpassen, meestal in de tweede versnelling en soms zelfs in de eerste versnelling en dat allemaal op de klanken van Carmel.Ietje in haar element! Maar.... we moesten ook veel tunnels door, dat vind Iet toch iets minder. De langste tunnel die we tot nu toe hebben gehad was 24 km.
En superbij met deze camper, die ons toch maar overal brengt. En Frank, ons gas probleem is nog niet opgelost, ze hebben hier een ander systeem, tot nu toe kan niemand ons helpen, gelukkig is het mooi weer, dus de kachel hoeft niet meer aan, maar koken doen we wel op gas. Dus we doen zo zuinig mogelijk....
We hadden een mooie rustige camping opgezocht met maar zeven plaatsen en allemaal aan het water. En rustig was het, er was helemaal niemand. Zelfs de eigenaren waren er niet...
Ja wat doe je dan, plekkie gezocht, stoelen naar buiten,lekker in het zonnetje.... maar dan heb je geen stroom, en moet de koelkast zolang op gas, what to do...en Anita (onze Tom Tom) was ook bijna leeg. Toch maar een ander camping gezocht, 3 km verderop.
We werden alleraardigst ontvangen, ze hadden nog maar een klein gedeelte van de camping open, maar toen ik zei dat we graag aan het water wilde staan, mochten wij op het andere gedeelte waar nog niemand stond. Iet moest wel heel moeilijk achteruit rijden tussen twee bomen door, maar Joep en Kalle hebben ons geleerd om samen te communiceren, Iet achter het stuur en ik geef tekens van achter de camper..
En we staan weer mooi....

1. Cecile:
    13 april 2015
    Nou het klink allemaal heel gezellig !! En als het gas op is dan maar uit eten , ha, ha, heel veel liefs en meiden lekker genieten !!
  2. Frank van Andel:
    13 april 2015
    Goedemiddag dames, leuke update van jullie reisverslag. Bedankt daarvoor. Ik begin met ieder verslag ( gezonde ) jaloersheid-verschijnselen te krijgen. Tunnels van 24 kilometer. Ik denk dat je uiteindelijk blij bent als je aan het eind van de tunnel weer licht ziet verschijnen. Over het gasprobleem gesproken. Ik neem aan dat het probleem zal zijn dat de drukregelaar ( de koppeling tussen slang en gasfles ) een andere aansluitmaat ( schroefaansluiting op de fles ) heeft dan de flessen die je aldaar plaatselijk kunt kopen. De enige oplossing zal dan zijn dat je de bestaande drukregelaar verwijdert en een nieuwe drukregelaar op de slang bevestigt die op de aldaar verkrijgbare gasfles past. Het nadeel is dat je de fles meestal moet kopen en bij vertrek niet meer kan inleveren of er moet statiegeld opzitten, maar dat is in Nederland al niet meer het geval. Voordeel is dat je wellicht in het vervolg van jullie reis 2 soorten gasflessen kan gebruiken, al naar gelang de verkrijgbaarheid in andere landen. Wat mijns inziens het best verkrijgbare systeem wereldwijd is, is CAMPINGGAZ. Niet goedkoop maar wel het meest algemeen verkrijgbaar. De grootste fles is de type 901. Maar ook daar moet je een aparte drukregelaar voor CAMPINGGAZ voor aanschaffen. Hopelijk hebben jullie hier iets aan of is het wellicht oud nieuws. Hoe dan ook in beide situaties is het goed bedoeld. Nou meiden genoeg over het gas. ik wens jullie heel veel plezier en een goed vervolg van jullie geweldige trip. Dikke kussen vanuit een voorzichtig opwarmend Almere.
  3. Saskia:
    Lieve meiden!!!
    Wat een heerlijke trip hebben jullie tot nu toe al gemaakt...en heel wat troubles overwonnen: problemen met gas, mooie Eros-mannen; te korte snoeren; bergpassen; tunnels, campings zonder beheerders; goed gedaan hoor, regelrechte padvinders!!!
    Wat een bof dat Joep en Kalle hebben geleerd hoe jullie met elkaar moeten communiceren ;-) kunnen jullie een volgende keer de camera laten meelopen???
    Gelukkig dat jullie geen kachel meer nodig hebben, en hoe zuidelijker jullie rijden, des te minder zal dit het geval zijn.
    Niet kunnen koken is een ander verhaal, en zeker weer geen cafetaria om de hoek??? Da's dan weer jammer! Dat wordt gewoon constant bbq-en toch?
    Jullie verslagen zijn in ieder geval om van te smullen...veel plezier en óp naar de volgende superplek!!!
    Dikke kus vanuit 't Veen!!!
  4. Yvette van hardeveld:
    13 april 2015
    het ziet er allemaal weer prachtig uit op de foto"s. en jullie beleven genoeg terwijl wij gewoon aan het werk zijn en vergaderen etc.
    Liefs Yvette
  5. Pieter & Wilma:
    13 april 2015
    Weer een mooi uitzicht. Als je hard zingt ben je zo Door de tunnels heen maar blijft vervelend die lange tunnels.
    hebben jullie geen extra primus mee genomen om te koken?
    Ik kan wel een fles gas komen brengen hoor
    zo te zien kunnen jullie wel wassen en is er tenminste 1 fiets gebruikt.
    geniet lekker verder
  6. Lucie:
    19 april 2015
    zeg...het is een beetje stil..al 6 dagen, nog steeds de reis van jullie leven???!!!
  7. Frank van Andel:
    19 april 2015
    He Lucie, ze geineten volgens mij zo.....dat ze geen tijd meer hebben en het LIJKT of ze ons zijn vergeten hoor ! Het is volgens mij wel een heel goed teken dat Ietje en Karin het verslaf wat op de achtergrond zetten. Net zoals ik in mijn werkzame periode op vakantie was en alleen de eerste paar dagen nog aan het werk dacht en voor de rest van de vakantie niet meer. Ja en dan heb je ook nog de mogelijkheid dat de communicatiemiddelen ook op gas werken ?! Ja en dan weten we het wel ! Toch ? Ietje en Karin veel plezier.