Zaostrog, Kroatië

28 april 2015 - Zaostrog, Kroatië

Hallo lieve allemaal
We zijn twee nachten in Okrug Gornji gebleven, mooie plek, Bep helemaal in naar element, sprong vanaf de kant zo het water in. Hebben jullie die walrus gezien die voor ons langs zwom?
Zondag weer gaan rijden, zo'n 80 km naar beneden, kwamen we eerst langs Split, enorme stad. Voor het eerst hoge flats gezien, alleen met een iets ander uitzicht als vanaf de Wiekslag. ... Langs een prachtige slingerende route de kust af, aan de ene kant enorme rotsbergen, aan de andere kant de zee, met allemaal kleine dorpjes, haventjes.
We kwamen in Makarska terecht, een camping iets van zee, tussen de bomen en de eekhoorntjes vlogen ons om de oren. Er is daar een mooie promenade langs de zee naar de stad, heerlijk om te lopen en ergens op een terras te zitten.
Gisteren, koningsdag, een oranje likeurtje gedronken op zo'n terras. Maar het was winderig en koud, verder binnen gezeten en kijken naar een samenvatting van koningsdag op uitzending gemist. Yvonne stuurde een foto op van oranje tompouces, dat was wel even slikken....en het noemen van de vrijmarkt, Frank...... ook even slikken. ...
Hier twee nachten gebleven, we moesten daar weg, want ze gingen bomen omhakken.
Vanmorgen vertrokken, 35 km gereden en in Zaostrog terecht gekomen. Heel klein dorpje, met achter ons een enorme berg, voor ons de zee en naast een klooster (bewoond)
We komen nu voor de keuze te staan, gaan we door Albanië of rijden we eromheen door Macedonië, Bosnië etc Want we willen natuurlijk naar Griekenland, maar ook dat is iets om over na te denken. Want als daar de schatkist leeg is, kunnen wij dan nog wel euro's pinnen????
Wat vinden jullie ervan?

1. Ellen Vermeulen:
    29 april 2015
    volgens mij zijn de grieken juist blij met mensen die geld uitgeven, je kunt altijd weer terug, heerlijk om jullie reisverhalen te lezen, visualiseer het in mijn hoofd en wordt ter plekke jaloers :-)
  2. Elly Sterenberg:
    29 april 2015
    Wat maken jullie toch veel mooie en leuke dingen mee. Een walrus voor je in zee prachtig en dan die romantische mooie rustige plaatsen waar jullie steeds met de camper staan, ik krijg ook zin in vakantie ook al is het 3 weken.
    Gewoon naar Griekenland gaan, de draga of hoe dat geld mag heten is zo te kopen in een bank. En... het is dan een stuk goedkoper.
    Wat een een probleem ( t.is toch wat hi hi. ) Macedonië moet erg mooi zijn. Nou ik lees wel wat jullie hebben besloten.
    Het zal nog tegenvallen als het toeristen seizoen is aangebroken en de campings voller staan.
  3. Betsy Steffens:
    29 april 2015
    Ik zou om Albanië heen reizen. Er schijnt een Albanese maffia te bestaan en waarom zou je het gevaar opzoeken. Vergeet niet dat Albanië een van de armste landen van Europa is camperaars in hun ogen waarschijnlijk al bij voorbaat stinkend rijk zijn.
  4. Lucie:
    29 april 2015
    De Grieken zullen heel blij zijn met jullie euro's en dat is dan ook gewoon hun geld. Albanië is ook wel heel erg spannend, nooit geweest dus onbekend. en volgens mij heb je overal wel maffia, Italië bv. Ik denk dat de Albanezen ook wel blij zijn met een paar toeristen. je kan toch even kijken! en is het niets dan rijd je vlug naar een ander land. Jullie zijn er nu zo dichtbij. Prachtig die walrus, die zee en al die prachtige plekjes waar jullie steeds staan, zitten...ach en die koningsdag..is maar een dag.
  5. Frank van Andel:
    29 april 2015
    Camperfielen, wat hebben jullie toch een fantastische reis. Het boeit me telkenmale. Nu ook weer een Walrus, Gompie ( hoi ) uit de jaren '70 van de vorige eeuw. Een dure voor het pensioenfonds, nu zover van huis dat beest moet toch echt het "Zwitserlevengevoel" hebben.

Vliegende eekhoorns zijn wel zeldzaam, jullie blijft dan ook niets bespaard, moet ik schrijven.

Ja Koningsdag niet in Nederland doorgebracht. Voor jullie was het even slikken, maar wat te denken van de Oranjecommite's. Willem Alexander had om reden van jullie afwezigheid dit jaar helemaal geen zin om Koningsdag te houden. Maxima heeft dan ook al haar Argentijnse charmes in de strijd moeten gooien om Alex toch naar Dordrecht toe te krijgen. Uiteindelijk is het dan toch nog goed gekomen. Volgend jaar in april dus wel in Nederland blijven hoor, anders stopt Koning Alex met "regeren".

Dat ze nu net als jullie daar zijn de bomen gaan kappen, hadden ze geen vertrouwen in jullie rijstijl ? Nou dan zou ik daar best met hen eens een boom over op willen zetten, zijn ze helemaal belatafeld!
    Dan de reis. Bij de banken en pinautomaten kan je volgens mij altijd plaatselijke valuta "trekken" en in EURO landen zijn er aan de geldopnames geen kosten aan verbonden. Zolang je nog in een EURO gebied zit kan je plaatselijke valuta opnemen. Albanië is toch weer een iets ander land, als toerist zijnde loopje daar toch eerder in de kijkert, niet om doodsangst uit te staan, maar ik zou wel heel voorzichtig zijn met overnachten op stille campings ! Dames wees op uw hoede ! Een toerist in Griekenland is minder bijzonder. Beter omgereden dan omver gereden is mijn gedachte in deze.

Hoe dan ook, waar je ook voor kiest , denk na als je tussentijds een rustplaats zoekt en/of gaat overnachten !

In ieder geval wens ik jullie weer een goede reis, prettige voortzetting van jullie wereldse reis.
  6. Cecile:
    29 april 2015
    Wat een heerlijke verhalen !! Maar wees wel voorzichtig hè wat een prachtige belevenis ! Ik geniet volop van jullie verhalen , genieten jullie maar lekker liefs Cecile
  7. Saskia:
    29 april 2015
    Lieve meiden! Huh? was dat een ECHTE walrus? Die zwemmen toch altijd in noordelijker streken? Misschien was hij verdwaald, het arme beest, of had hij ook wel zin in een avontuurlijke vakantie en is zo de wijde wereld in gezwommen???

Hmmm, een bewoond klooster: nóg meer ontmoetingen met mooie mannen??? Ik word zo langzamerhand stikjaloers......

En wat Albanië betreft: het lijkt me heel bijzonder om dat land te verkennen, maar toch zou ik het niet doen als ik jullie was!
    De maffia is daar inderdaad erg actief, er is veel armoede en twee mooie dames........don't take the risk! Bosnië en Macedonië lijken dan toch betrouwbaarder en meer gewend aan toeristen.
    En volgens mij kunnen jullie rustig naar Griekenland en is pinnen daar ook geen punt (op internet was hierover niets te vinden).

Veel plezier hier en op de volgende trip, pas goed op elkaar en op Bep!
    dikke kus!!!